Publiczne Przedszkole Nr 11 w Pile

Koncepcja pracy

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NA LATA 2013 - 2018

Publiczne  Przedszkole Nr 11  w Pile


Opracowanie: Rada Pedagogiczna

Koncepcja została wprowadzona uchwałą Rady Pedagogicznej nr 2-2013/2014 z dnia 29 sierpnia 2013r.

 

  1. Misja przedszkola

 

Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.

 

Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

 

Nasze hasło to: „Kto pokocha przyrodę nigdy nie będzie nienawidzić człowieka” – Janusz Korczak

 

  1. Wizja Przedszkola (uwzględnia wymagania określone w załączniku do Rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym z dnia 7 października 2009 r.)

 

  • ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA

 

Publiczne Przedszkole Nr 11 w Pile zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: specjalistę w zakresie oligofrenopedagogiki, terapii pedagogicznej, logopedę, nauczyciela języka angielskiego. W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów powołano zespoły zadaniowe do spraw:  promocji i ewaluacji, zespół do pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz komisję zarządczą. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.

Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

 

 

  • ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY

 

Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W naturalnych oraz zorganizowanych sytuacjach dzieci osłuchują się z językiem angielskim.   Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.

 

Nasze zasady są następujące:

 

  • Zaspokajamy potrzeby dziecka.
  • Organizujemy jego aktywność.
  • Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.
  • Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.
  • Integrujemy proces wychowania i edukacji.

 

Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców. Wykaz zajęć jest ustalany na początku każdego roku po konsultacjach z rodzicami.

 

  • KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU

 

Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.

 

 

Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:

 

  1. Metody czynne:
  • metoda samodzielnych doświadczeń,
  • metoda kierowania własną działalnością dziecka,
  • metoda zadań stawianych dziecku,
  • metoda ćwiczeń utrwalających.
  1. Metody oglądowe:
  • obserwacja i pokaz,
  • osobisty przykład nauczyciela,
  • udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
  1. Metody słowne:
  • rozmowy,
  • opowiadania,
  • zagadki,
  • objaśnienia i instrukcje,
  • sposoby społecznego porozumiewania się,
  • metody żywego słowa.

 

Rozszerzono wachlarz stosowanych metod o metody aktywizujące :

  • system edukacji przez ruch D. Dziamskiej
  • metodę projektu,
  • twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,
  • elementy Metody Ruchu Rozwijającego według W. Sherborne
  • metoda opowieści ruchowej J. C. Thulina
  • elementy kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona
  • techniki parateatralne
  • Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
  • metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
  • metody poszukujące
  • aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
  • techniki twórczego myślenia,
  • narzędzia TOC
  • odimienną metodę J. Majchrzak
  • metodę M. Montessori

 

  • WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM I RODZICAMI

 

Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są m.in. uroczystości: święta ekologiczne – światowe i ogólnopolskie, organizacja kiermaszy. Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności (zajęcia otwarte dla rodziców). Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji(spotkania z rodzicami, spotkania ze specjalistami).  Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata” , selektywna zbiórka odpadów, zbieranie karmy dla bezdomnych zwierząt, zbieranie książek i zabawek dla chorych dzieci.

 

  • PRZEDSZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW

 

Lp.

Tytuł programu

Autor

Wydawnictwo

Nr dopuszczenia dyrektora

Nr dopuszczenia dyrektora

1.

„Program wychowania przedszkolnego”

E. Tokarska,

J. Kopała

Wydawnictwo     Naukowe

PWN

28.08.2015r

PR-4/2015

2.

„Kochamy dobrego Boga”

Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski

JEDNOŚĆ

28.08.2015r.

PR-5/2015

 

  • TRADYCJE PRZEDSZKOLNE

 

Przedszkole objęte jest patronatem Ligi Ochrony Przyrody, co podkreśla jego odrębność i specyfikę. Promuje w środowisku idee zdrowego modelu życia, dba o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.

Placówka ma swoje logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń:

  • Akcja „Sprzątanie świata”
  • Ogólnoposki Dzień Przedszkolaka
  • Dzień pluszowego misia
  • Dzień Kota
  • Święto Drzewa
  • Andrzejki
  • Mikołajki
  • Spotkanie przy choince
  • Bal karnawałowy
  • Dzień Babci i Dziadka
  • Powitanie wiosny
  • Dzień Ziemi
  • Dzień Matki i Ojca
  • Dzień Dziecka – Dzień Sportu

Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę przez gazetkę dla rodziców oraz stronę internetową.

 

  • SYLWETKA ABSOLWENTA

 

Absolwent Przedszkola:

  • jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
  • ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
  • potrafi współdziałać w zespole,
  • jest zainteresowany nauką i literaturą,
  • jest samodzielny,
  • jest aktywny w podejmowaniu działań,
  • lubi działania twórcze,
  • jest wrażliwy estetycznie,
  • akceptuje zdrowy styl życia,
  • ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
  • cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
  • czuje się Polakiem i Europejczykiem.

 

KIERUNKI DZIAŁANIA (PRIORYTETY) NA LATA 2013-2018:

  1. Opracowanie i wdrożenie systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
  2. Uświadomienie rodzicom konieczności wspólnego zarządzania przedszkolem.
  3. Wspomaganie rodziny i pomoc w wychowaniu dzieci, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
  4. Poszerzenie współpracy z rodzicami w zakresie przebiegu informacji: przedszkole-rodzic-dziecko.
  5. Kształtowanie pozytywnego wizerunku w środowisku.
  6. Zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków dla ich prawidłowego rozwoju.
  7. Wspieranie uzdolnień oraz wspomaganie dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami.
  8. Organizowanie procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego zapewniającego wszechstronny  i harmonijny rozwój każdego dziecka w przygotowaniu go do nauki w szkole.
  9. Rozwijanie zainteresowań dzieci czytaniem, pisaniem, działaniami matematycznymi i przyrodniczymi
Data dodania: 10-02-2018